Kezdőlap » Cikkek » Hogyan befolyásolják a színek a borkóstolást?

Hogyan befolyásolják a színek a borkóstolást?

Dátum: 2017. január 17., kedd

Classicus kóstolóknál a játékos kedvűeknek ajánljuk az ’itt a piros, hol a piros’ kóstoló játékot, fekete pohárból. Már többször kipróbáltuk, milyen fekete kóstolópohárból, azaz valóban vakon kóstolni egy bort. Megdöbbentően nem egyszerű eltalálni még a bor színét sem (pedig egyszerűen fehér, rozé és vörösborral játsszuk). Mielőtt próbára tenné az érzékeit, itt egy érdekes cikk a háttérről.

Honlapra

Forrás: www.winefolly.com

A borkóstolásnál a szemünket használjuk inkább, vagy az egyéb érzékeinket?

Érzékszervi mintáink, preferenciáink már gyerekkorunkban bevésődnek, mikor bizonyos színekről különböző ételekre asszociálunk. Jó példa erre, hogy a narancs édes, fűszeres és citrusos ízét narancssárga színével hozzuk összefüggésbe. Az egyes ételek és italok színe oly mértékben befolyásolják észlelésünket, hogy még azt is meghatározzák, mennyire szeretünk, vagy nem szeretünk egy ételt vagy italt. Íme, néhány megdöbbentő példa:

A tál színének hatása az ízérzékelésre – ha piros, akkor fűszeres.

A piros leggyakrabban az édesség és fűszeresség színe. Egy kísérlet során fűszeres bab-krémet szolgáltak fel piros tányéron, melyet ez esetben sokkal fűszeresebbnek ítéltek, mint sárga, fehér vagy zöld tányérokon. Egy másik alkalommal különböző színű fények alatt kóstoltattak rizlinget, melyet a piros fény alatt kóstoló csoport ítélt a legédesebbnek.

Honlapra2

Forrás: museilyvm

A kékre színezett steak gyomorrontást eredményezett a tesztalanyoknál.

Ételek esetében a kék szín megosztó hatással bír. Utal pozitív jelenségekre, mint az antociánok vagy a feketeáfonya, de kék a rothadás színe is egyben. Egy 1970-es években végzett kutatásban az alanyok steak-et és sült krumplit kaptak eltérő megvilágításban. Mikor felfedték előttük, hogy az elfogyasztott ételek amúgy kék és zöld színűek, többen rögtön rosszul lettek. Különös módon, az egy másik kutatásban, kék fényben felszolgált rizling szárazabb és pozitívabb értékelést kapott, mint ugyanaz a bor zöld és fehér fény esetén. Végeredményében megállapították, hogy az édes ételek kevésbé hatnak édesnek kék fény hatására.

A világítás színe étvágyunkra is hatással van, leginkább sárga fényben jön meg az étvágyunk. A lenti képen megváltoztatták a színeket, hogy érzékeltessék ezt a hatást.

Honlapra3

Forrás: dixieroadrash

Jobban is ízlik az étel és többet is eszünk sárgás megvilágításban. Egy vizsgálat bebizonyította, hogy a sárgás vagy fehéres világításban felszolgált ételt ízletesebbnek találjuk, mint ugyanazt kék vagy zöld környezetben. A konyha kifestésekor is érdemes ezt figyelembe venni.

Ha bor, akkor szín = aroma

A színárnyalatok olyannyira befolyásolják az aromák érzékelését, hogy gátolni is tudják az egyes ízek helyes azonosítását. Borszakértőket kértek meg, hogy kóstoljanak néhány Chardonnayt és Pinot Noirt. Amit azonban az alanyok nem tudtak, hogy ugyanaz a Chardonnay szét lett bontva többfelé és az egyik vörösre lett színezve. Mikor a színezett tételhez értek, egytől egyig vörösborként azonosították a jellemzőit.

Honlapra4

Forrás: Riedel féle fekete kóstolási pohár; www.winefolly.com

Gyakorold a valódi vakkóstolást, fekete poharakkal

Átlagos vakkóstolásokon ugyan nem tudni előre semmit a borokról, a színüket azonban látni. Egy valódi „vak” teszten a bor színe is titokban marad. Ez otthon is könnyen kivitelezhető bekötött szemmel, vagy még igényesebb fekete borospoharakkal. A haszna ennek az, hogy teljes mértékben elkülönül az illat- és ízérzékelés a színekhez automatikusan társított percepcióktól. Száz meg száz lehetséges íz érezhető ki a borból és ily módon felszabadítjuk agyunkat, ezzel is színesítve kóstolási jegyzetünket.

A cikk szerzője egy pohár Pinot Noir boron tesztelte a fenti módszert és az alábbi extra, korábban nem tapasztalt, érdekes ízjegyeket vélte felfedezni: sárkánygyümölcs (Pitaja), umeboshi szilva, savanyú uborka, csillaggyümölcs, eper-krém és barnacukor.

Utószó: Figyeld meg a színeket a hétköznapokban

Legközelebb, mikor élelmiszerboltban járnak, nézzék meg hogyan befolyásolja a szín a választásukat. Jegyezzék fel kedvenc babkonzervük és chipsük csomagolásának színét. Nézzék meg milyen színű egy diétás termék. Többségében valószínűleg kék és fehér. Mindezen tényezők együttesen befolyásolják az ételekről alkotott képünket, melyet együttesen „érzékelési tudománynak” hívunk és egy nagyon dinamikusan fejlődő területről beszélünk.